Felül helyezkedik el a szelep és a bütyköstengely is. Ez a legpontossabb és legelterjettebb megoldás is. A bütyköstengely hajtása a forgattyústengelyről függőleges tengellyel (királytengely) vagy vezérműláncalfogasszíjjal készül. Vezérmútengelyek száma szerint lehet:

  • egy vezérműtengelyes S.O.H.C ( Single Overhead Camshaft = hengerfej feletti szelep)

Itt a vezérműtengely a hengerfejben helyezkedik el, így a motor nyomatékának nem kell egy tolórúd többletsúlyát is “legyőznie”. Egy ilyen vezérlésnél a vezérműtengely bütykei vagy közvetlenül, vagy egy himbán keresztül működtetik a szelepeket. A legtöbb SOHC blokk hengerenként kétszelepes, de vannak gyártók akik készítenek hengerenként négyszelepes SOHC blokkokat is. Fontos belegondolni, hogy az SOHC blokkok hengerfejenként rendelkeznek egy vezérműtengellyel, így egy V8-as SOHC blokknak például két vezérműtengelye van!

  • két vezérműtengelyes D.O.H.C ( Double Overhead Camshaft = dupla hengerfej feletti szelep)

A DOHC kialakítás a hengerenként négyszelepes elrendezés előnyeit használja ki. Viszont van hátránya is: előállítási költségek (több alkatrész, nagyobb ár), a rosszabb helykihasználás (a több tengelynek és szelepnek több hely is kell), és a szervizelés (kétszer annyi szelepet kell beállítani).

 

 

 

 

 

 

 

forrás: http://www.szakalmetal.eu/hu/?option=com_content&view=article&id=264:Vezerles-Felulvezerelt-felulszelepelt-OHC-DOHC-&catid=86:auto&Itemid=355